3. sukupuolen laillistamisen kustannukset ovat tähtitieteelliset
Vaalit lähestyvät. Tämä näkyy siitä, kun kansanedustajilta alkaa irtoamaan mitä erikoisempia vaatimuksia. Karjalainen-lehdessä uutisoitiin eduskuntaryhmien puheenjohtajien vilpitön halu laillistaa niin sanottu kolmas sukupuoli "mies" ja "nainen" lisäksi. Kuulostaa yksikertaiselta. Artikkelissa kuvataan tarkemmin, että laillistamisen myötä virallisiin henkilöpapereihin voidaan merkitä miehen tai naisen lisäksi vaihtoehto "muu".
Muutos kuulostaa yksinkertaiselta, mutta käytännössä tämä tarkoittaa varsin monimutkaista ja kallista päätöstä. Olen vakuuttunut, että muutoksen läpivieminen tarkoittaisi satojen miljoonien eurojen kustannusta sen suhteen, että pieni osa henkilöistä saisivat henkilötunnuksen, missä heille on merkitty sukupuoli "muu". Jopa sitäkin harkitaan että jokaisen suomalaisen henkilötunnus muutetaan sukupuolettomaksi.
Käsittelen tässä hieman, mitä henkilötunnuksen muuttaminen merkitsee.
***
Mikäli eduskunta päätyy muuttamaan vakiintunutta henkilötunnusta, sillä on välitön vaikutus kaikkialle, missä henkilötunnusta käsitellään. Nykyaikana tämä tarkoittaa kaikkia niitä tietojärjestelmiä, missä ylipäänsä käytetään henkilötunnuksia. Nämä pääsääntöisesti ovat järjestemiä, missä henkilötunnus on henkilön tunnistautumistieto.
Tyypillisesti tietojärjestelmien henkilötunnusten käsittelyyn on ohjelmoitu henkilötunnuksen oikeellisuuden tarkastaminen. Sen lisäksi että tunnuksen viimeinen merkki sisältää tiedon henkilön sukupuolesta, se tarkistaa että tunnus on syötetty muilta osin oikein. Näitä allekirjoittanutkin on ohjelmoinut tietojärjestelmiin jo 1980-luvulla.
***
Mitä tästä seuraa?
1. Ensinnäkin, kukaan ei tiedä mitkä kaikki tietojärjestelmät käyttävät henkilötunnusta. Luku on varmasti tuhansia, kenties kymmeniä tuhansia: viranomaisjärjestelmät, pankkien tietojärjestelmät, julkisen sektorin järjestelmät, terveydenhuollon järjestelmät puhumattakaan kaikista yksityisen sektorin järjestelmistä.
2. Päätetty muutos tulisi toteuttaa kaikkiin yllä oleviin järjestelmiin. Kustannukset lienevät 4-6 numeroinen summa rahaa järjestelmää kohden. On todennäköistä, että osaan tietojärjestelmistä kyseistä muutosta ei yksinkertaisesti pystytä edes toteuttamaan.
3. Monet kyseisistä järjestemistä käyttävät henkilötunnusta henkilön tunnistamisavaimena. Lähtökohtaisesti näissä järjestelmissä on perusoletuksena, että henkilötunnus on pysyvä, muuttumaton tieto, mikä seuraa ihmistä kohdusta hautaan. Kun eri järjestelmät kommunikoivat keskenään, tulee henkilötunnusten täsmätä. Esimerkiksi tästä voi seurata että terveydenhuoltoon saapuneen henkilön aikaisempia hoitotietoja ei löydy, tai ne ovat puutteellisia, koska henkilö on vaihtanut tunnistetietojaa. Tai se että pankin tietojärjestelmistä ei löydy henkilön tilitietoja enää ollenkaan.
4. Ei liene minkäänlaista keinoa saada muunsukupuolisille henkilöille päivitettyä henkilötunnuksiaan kaikkiin järjestelmiin, jolloin hän joutuisi elämään kahdella henkilötunnuksella vuosikausia – tai jopa koko elämänsä loppuun.
5. Henkilötunnustaan muuttanut henkilö joutuu todennäköisesti kuljettamaan mukanaan kahta eri henkilöllisyystodistusta, jotta hän pystyy ylipäänsä asioimaan henkilötunnusta käyttävien tahojen kanssa.
6. Ihmistaimi saa henkilötunnuksensa muutaman päivän ikäisenä. Lienee selvää että hän ei pysty kommunikoimaan sukupuoltaan, jolloin tämä lakimuutos koskettaa vain täysi-ikäisiä kansalaisia.
***
Eduskunnan tehtävänä on säätää lakeja. Kansanedustajilla tulisi tämä lakialoitteen suhteen olla jalat maassa. Muun muassa vihreiden Ville Niinistö on jälleen populismilaukalla, tuomassa tätä monimutkaista asiaa esiin siitä näkökulmasta, että kyseessä on pelkkä arvovalinta. Populistinkin olisi hyvä joskus katsoa hintalappujen perään.
Nykyisin henkilötunnus on sellainen kansalaiseen liittyvä tieto, minkä jokaisen kansalaisen tulee pitää mahdollisimman pitkälle omana tietonaan. Valtaosalle suomalaisista ei taatusti ole edes tiedossa, että tunnuksesta ilmenee sukupuoli. On siis varsin erikoista, että pienelle osalle väestöä tämä on jonkinlainen elämän ja kuoleman kysymys. Eduskunta tehkööt päätöksen vaikka neljästä sukupuolesta, mutta henkilötunnukseen koskeminen on järjetön, tarpeeton ja kallis operaatio.
”Eduskunta tehkööt päätöksen vaikka neljästä sukupuolesta, mutta henkilötunnukseen koskeminen on järjetön, tarpeeton ja kallis operaatio.”
Järjen käyttö lainsäädännön ohjenuorana lopetettiin viimeistään vuosituhannen vaihteessa.
Jos tieto sukupuolien lukumäärästä on näin hämärtynyt, niin ei ole mikään ihme, että Suomessa syntyvyys on niin matala kuin se on.
Ilmoita asiaton viesti
Kun politiikot puhuvat arvoista, yleensä kustannukset ovat toissijaisia. Kuitenkin politiikot joutuvat todellisuudessa arvottamaan, mihin rajalliset, yhteiset rahat käytetään.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin. Poliitikkojen osalta arvotus on itse asiassa siinä, mihin he eivät halua rahoja käytettävän.
Ilmoita asiaton viesti
Henkilötunnuksen uudistaminen on perusteltua :
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=VM068:00/2017
Ilmoita asiaton viesti
En oikein ymmärtänyt, miksi syntymäpäivän ja sukupuolen ilmituleminen henkilötunnusta tarkastellessa on ei-toivottava asia. Minä itse ainakaan en ole jakelemassa henkilötunnustani muissa kuin sellaisissa tilanteissa, joissa se on aivan välttämätöntä. Ja tällöin ikäni ja sukupuoleni on sivuseikka.
Eikä kovin paljon järkeä tunnu olevan tuossa Valtioneuvoston julkaisussa siinäkään kohdassa missä ehdotetaan että jokaiselle Suomeen tulevalle turistille annetaan suomalainen henkilötunnus.
Mutta eihän valtiovallalta ole koskaan voitukaan paljon järkeä odottaa.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta esitetyt perusteet ovat varsin kevyet. Esimerkiksi se että ”tunnukset loppuvat kesken” tarkoittaisi sitä, että Suomen väkiluku kasvaisi yli 365 000 hengellä vuodessa.
Ei myöskään liene mikään ongelma myöntää ulkomailta saapuneille kansalaisille samanlaisia tunnuksia kuin mitä nytkin käytetään.
Se, että tunnuksesta poistetaan esimerkiksi syntymäaika, tarkoittaisi sitä että kyseisen tieto kuitenkin tulisi tallentaa muualle tietojärjestelmiin. On sitten toinen kysymys, miten hyvin tällainen tietojärjestelmämuutos ylipäänsä onnistutaan toteuttamaan.
Tälle muutokselle ei ole järjellä annettavia perusteita.
Ilmoita asiaton viesti
Nykyisen henkilötunnuksen ongelmat eivät lähde yksinomaan kolmannesta sukupuolesta vaan myös muista syistä. Erityisesti mainitaan Suomessa oleskelevat henkilöt, sillä jokainen Suomessa oleskeleva voi saada henkilötunnuksen, vaikkei siis ole Suomessa syntynyt, eikä vakinaisesti oleskeleva. Sellaisissa henkilötunnuksissa on ilmeisesti riittävyysongelmia.
Mitä tulee ”muuhun sukupuoleen” ja sinällään tarpeettomaan sukupuolitietoon tunnuksissa, kait siinä pääsisi aika helpoimmalla jos vain poistaa sukupuolikoodin eli tunnuksia jaetaan vastedes riippumatta sukupuolesta. Ehkä jotkin tietojärjestelmät tukeutuvat henkilötunnuksen sukupuolikoodaukseen, mutta saattavat olla hyvinkin marginaalinen joukko.
Se tuskin kuitenkaan ratkaisisi noita muita ongelmia merkittävästi.
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä minkälaisiin ennusteisiin tunnusten loppuminen perustuu. Alkeellisella insinöörimatematiikalla laskettuna tunnukset loppuvat, mikäli maahamme ilmestyisi esimerkiksi noin 300 000 vuonna 1990 syntynyttä henkilöä.
Käytännössä kaikki julkisen puolen henkilötietoihin liittyvät tietojärjestelmät käyttävät henkilötunnusta. Jokainen voi mennä kokeilemaan millaista palvelua saa sellaisella kortilla missä henkilötunnusta ei ole. Palvelu jää saamatta.
Mikäli jostain syystä päätetään luopua syntymäpäivän ja sukupuolen sisältävästä henkilötunnuksesta, se tarkoittaisi että jokaisen meidän henkilötunnus muuttuisi. Ajokortit jouduttaisiin uusimaan jokaiselle. Samoin kuin passitkin. Ehkäpä muutosta puolustavat henkilöt osaavat paremmin kertoa miten tällainen muutos saadaan aikaan. Minä en näe miten tällainen muutos ylipäänsä saataisiin hoidettua.
Ilmoita asiaton viesti
Meillä 1900-luvulla syntyneillä on välimerkkinä ”-”, sen jälkeen syntyneillä ”A”.
Paljonko muutos sitten maksoi?
Miksi ihmeessä KAIKKI ajokortit, passit ja henkilötietojärjestelmät pitäisi uusia jos jokunen kymmenen, sata tai tuhat haluaisi uuden hetun?
Ilmoita asiaton viesti
A-kirjaimen täydentäminen hetuun on pieni muutos, koska se täydentää olemassa olevia hetuja, eikä poista vanhoista hetuista mitään. Se myöskään ei vaikuta hetu:n tarkastusmerkin laskentaan. 1800-luvulla syntyneillä välimerkki oli +. 2100 luvulla syntyvillä välimerkki on B.
Järjestelmät jouduttaisiin muuttamaan jo siitä syystä, että esimerkiksi ne laskevat henkilön iän ja sukupuolen hetu:n perusteella. Sukupuoli- ja ikäneutraalista hetusta ei tiedetä onko kyseessä pikkuvauva, vanhus, nainen vai mies. Nämä ovat perusasioita kaikessa terveys- ja viranomaisasioinnissa.
Järjettömyyshän syntyy siitä, että muutamien tuhansien ihmisten mielihalujen vuoksi miljoonien muiden ihmisten elämää hankaloitetaan ja vieläpä kovaan hintaan.
Ilmoita asiaton viesti
”Elämää hankaloitetaan”??
Se pointti on se että jos jokunen haluaa itselleen sen sukupuolineutraalin hetun, kaikkien hetuja ei tarvitse muuttaa enkä tiedä onko sellaista edes ehdotettu.
Ilmoita asiaton viesti
Tämän lain suhteen tulee tarkkaan olla selvillä vaikutukset tietojärjestelmiin. Ei liene mahdollista, että järjestelmiin tallennetaan eri muodostusperiaatteilla syntyviä henkilötunnisteita. Niillä on seurannaisvaikutuksia.
Oikeastaan kysymys on tässä: kuinka paljon kustannuksia saa syntyä sukupuoli- ja ikäneutraalia hetu:a kohti, jotta tämä muutos on perusteltu. Onko 10 000€ kustannus/hetu kattona vai voidaanko laittaa vieläkin enemmän?
Ja keskeisin kysymykseni on: kun hetu on ihmisille henkilökohtainen, eikä sitä kukaan järkevä kansalainen levitä julkisesti, niin MIKSI joillekin ihmisille on niin tärkeää, ettei hänen henkilökohtaisessa tunnuksessaan ole sukupuolta näkyvissä?
Se että joku vain haluaa, koska muuten on paha mieli, ei minusta ole mikään peruste.
Ilmoita asiaton viesti